Det kan være fristende at lave et meget specielt design på din hjemmeside, så du er sikker på, at siden vækker opsigt, og du og din virksomhed bliver husket. Men vi råder dig faktisk til at lade være.
Selvfølgelig skal en hjemmeside have et flot og indbydende grafisk design, men det er faktisk allervigtigst at prøve at sætte dig i brugerens stol – ham eller hende, som du gerne vil have til at browse på din hjemmeside – og hvis du har en webshop: som du gerne vil have til at købe dine varer eller ydelser på siden.
Hvis du har nogle år på bagen i internettets verden, kan du sikkert huske, da hjemmesiderne gik fra at være meget tekstorienterede universer til at være mere grafiske sider. I en lang periode kæmpede firmaerne om at lave de mest vilde designs, arbejde med menuerne, placeringen af dem og med, hvordan billeder og grafiske elementer skulle anbringes på siden.
Resultatet var, at vi hurtigt blev forvirrede, og som brugere skulle vi bruge tid på at orientere os om navigationen på en side, hver gang vi kom til en ukendt hjemmeside. Når det fungerer på den måde, betyder det, at vi som brugere og gæster på en hjemmeside bruger vores tid forkert. I stedet for at bruge vores tid på at tjekke firmaets produkter og tjenesteydelser, bruger vi tiden på at finde rundt.
Gør det enkelt og gennemskueligt
På den baggrund råder vi dig til at arbejde med et forholdsvis enkelt design. Det betyder ikke, at en hjemmeside ikke må være grafisk flot, men den skal fungere, sådan som de fleste hjemmesider i den kategori, hvor den hører hjemme, gør. Brug de skabeloner, der er udviklet på baggrund af udviklernes erfaringer med, hvordan folk orienterer sig på en side, så du rammer folk på den rigtige måde.
Det betyder, at du skal bygge på de konventioner for en sides navigation, som efterhånden er standard, og der skal være nogle tydelige hierarkier på siden, så man hurtigt kan finde den rigtige information og ikke skal klikke for meget rundt. Det er en fordel at dele den grafiske flade op i nogle tydeligt definerede områder, hvor det er nemt for gæsterne på siden at finde ud af, hvad de skal gøre, for at finde den relevante information. Det handler i sidste ende om at mindske den kommunikationsstøj, som et uklart design kan medføre – jo klarere og enklere du kan lede folk gennem din hjemmeside, jo bedre resultater får du med den.