Internettet bliver mere og mere censureret. Et er at vi selv kan føle at der er noget der blokerer, når vi har svært ved at forstå indhold på grund af kulturelle forskelle. Noget andet er når et land vælger at blokere indhold for sine indbyggere. Vidste du at blandt andet Google og Facebook ikke er tilladt i Kina?

Hvorfor er Google og Facebook forbudt i Kina?

Der er omkring 2,23 milliarder aktive Facebook brugere hver måned, men få eller ingen af dem er fra Kina. Dette skyldes at Facebook er censureret i Kina og officielt set kan kineserne ikke opnå adgang til det sociale medie.

Faktisk har Facebook været forbudt i Kina siden der var oprør i den vestlige kinesiske provins Xinjiang. Det var netop dette oprør, som gjorde at regeringen begrænsede indbyggernes adgang til Facebook, da de mente at det sociale netværk var med til at organisere alle optøjerne.

Zuckerberg giver ikke op

Facebook CEO [Mark Zuckerberg: https://politiken.dk/viden/Tech/art6639123/Facebook-indtog-Kina-og-blev-smidt-ud-igen-med-det-samme har et enormt ønske] om at udbrede Facebook i Kina. De amerikanske virksomheder har svært ved at overleve på det kinesiske marked og derfor tager Zuckerberg ofte til Kina for at kæmpe kampen om at ændre regeringens holdning.

The Great Firewall of China

Kina er strikse, når det kommer til deres internetcensur og det har skaffet dem øgenavnet “The Great Firewall of China”. Det er ikke kun Facebook, som er censureret i Kina. Indbyggerne må heller ikke benytte Instagram, YouTube, Pinterest, Reddi, Twitter og Snapchat.

Sådan opnår de adgang til Facebook i Kina

Selvom at de sociale medier er bandlyst i Kina, er der stadigvæk kinesere, som opnår adgang til fx Facebook. Facebook er “kun” censureret på fastlandet, hvilket betyder at indbyggere i Macau, Taiwan og Hong Kong kan opnå adgang til det sociale medie. Derudover er der indbyggere, som bruger forskellige internetprogrammer til at opnå adgang til Fjæsbogen.